Waarom er nog altijd geen eensgezindheid is over de datering van Botticelli’s “Adorazione dei Magi”
Waarom er nog altijd geen eensgezindheid is over de datering van Botticelli’s “Adorazione dei Magi”
“L’Adorazione dei Magi” (de “Aanbidding der Wijzen”) die bewaard wordt in Zaal 10-14 van de Uffizi (tempera op hout, 134/110 cm) is al jaren het voorwerp van discussie. Algemeen wordt aangenomen dat het geschilderd werd door Sandro Botticelli voor de frauduleuze bankier Guasparre del Lama in 1475 (zie fig.1).
Vasari noemt Botticelli als auteur in zijn Vite maar vermeldt geen datum of opdrachtgever. Men gaat er vanuit dat het werk geschilderd is in de vroege jaren 70 omdat Guasparre di Zanobi del Lama, een bankier die in de gunst van de Medici wilde geraken toen aan Sandro de opdracht zou gegeven hebben om voor zijn familiekapel in de Santa Maria Novella een altaarstuk te schilderen waarop een aantal leden van de Medici-familie vereeuwigd werden. De kapel stond in het teken van de Epifanie (het bezoek van de Wijzen aan de pas geboren Jezus) en del Lama wist dat dit thema de Medici nauw aan het hart lag en voelde zichzelf (Guasparre verwees naar koning Caspar) ook met het gebeuren verbonden.
Fig.1 Adorazione dei Magi (Sandro Botticelli, Uffizi)
In zijn 1ste testament van 29 mei 1469 spreekt del Lama over een kapel die hij wilde laten oprichten in de kerk van Santa Maria Novella, waarvan de bouw dan zeer waarschijnlijk begonnen is in 1470. De kapel moet halverwege de jaren 70 gereed zijn geweest en wellicht dus ook het altaarstuk met de “Adorazione”.
Del Lama werd op 31 januari 1476 door het Arte di Cambio veroordeeld wegens fraude, waardoor hij in ongenade gevallen is en het schilderij dus zeker vóór die datum moet laten maken (of besteld) hebben. Men dateert het gewoonlijk in 1475, maar uiteindelijk kan het zelfs iets vroeger geweest zijn.
Wanneer del Lama in zijn 2de testament van 17 maart 1478 vermeldt dat zijn kapel reeds voltooid was (en als men er vanuit gaat dat dit betekende dat het schilderij reeds op het altaar stond), zou de datum ook een paar jaartjes kunnen achteruit geschoven worden, maar dat is weinig waarschijnlijk gezien zijn verslechterde financiële toestand ten gevolge van zijn veroordeling.
Als men geen rekening houdt met die slechte financiële toestand zou men de datum verder kunnen opschuiven naar 27 oktober 1480 toen Botticelli, op uitnodiging van paus Sixtus IV naar Rome was afgereisd om er samen met Cosimo Rosselli, Domenico Ghirlandaio en Pietro Perugino de Sixtijnse kapel te gaan decoreren. Dat Sandro het werk dan in Rome zou geschilderd hebben of na zijn terugkeer in Firenze in maart 1482 is zeer twijfelachtig aangezien opdrachtgever del Lama in april 1481 overleden was.
Het is echter ook mogelijk dat de opdracht voor de “Adorazione” al gegeven werd in 1475 (of zelfs vroeger), maar dat de afwerking van latere datum is. Misschien heeft een erfgenaam van Guasparre del Lama na diens veroordeling (of dood?) het schilderij laten afwerken om er de verknochtheid van de familie del Lama aan de Medici mee te bevestigen. Maar hij had slechts één dochter, Francesca die na zijn dood geboren is, en die hoogst waarschijnlijk ook niet de financiële middelen had om een schilderij van Botticelli te bekostigen.
Volgens Rab Hatfield hebben de erfgenamen van Guasparre de kapel en het schilderij nog tot 1556 in bezit gehad (1).
Indien men echter niet aanvaardt dat Guasparre del Lama de opdrachtgever van de “Adorazione” was kan er een aan een andere datering gedacht worden.
Bernard Gallagher heeft een punt wanneer hij schrijft dat de aanwezigheid van het schilderij in de kapel van del Lama niet noodzakelijk betekent dat hij ook de opdrachtgever was.
Hij ziet in het werk een duidelijke verwijzing naar de Pazzi-aanslag van 26 april 1478, waarbij Giuliano de’ Medici gedood werd, en hij dateert het schilderij daarom in de vroege jaren 80 (zie art. Staan de moordenaars van Giuliano de’ Medici op de “Adorazione”?).
Indien Botticelli zich volgens deze auteur heeft laten inspireren door Leonardo da Vinci’s (onvoltooide) “Adorazione” zou zijn versie dateren van rond het midden van 1481. Hij sluit evenmin uit dat Sandro het altaarstuk pas in 1482 na zijn terugkeer uit Rome zou afgewerkt hebben. Maar als del Lama niet de opdrachtgever was, blijft de vraag wie dat dan wel geweest is.
Een totaal andere kijk op de datering heeft Maike Vogt-Lüerssen. Zij is van mening dat Giovanni il Popolano (de jongste zoon van Pierfrancesco de’ Medici il Vecchio) het werk heeft laten schilderen tussen 1492 en 1495 en dat zijn neef Pierfrancesco il Giovane het heeft laten herwerken in 1513. Dat moet dan gebeurd zijn door het atelier van Botticelli vermits Sandro zelf reeds in 1510 overleden was.
Maar aangezien er geen technische rapporten voorhanden zijn waaruit zou blijken dat Botticelli's “Adorazione dei Magi” ooit overschilderd is geworden, is deze theorie moeilijk te aanvaarden (2).
Besluit:
Dat de exacte datering van een kunstwerk van groot belang kan zijn, is hier duidelijk aan de orde. Er is slechts één maand verschil tussen het 2de testament van Guasparre (17 maart 1478) en de Pazzi-aanslag (26 april 1478) en als het werk al vóór de aanslag afgewerkt en in de kapel geplaatst zou zijn (wat del Lama laat veronderstellen), kunnen de moordenaars van Giuliano er dus moeilijk bij staan.
De datering door Maike Vogt buiten beschouwing gelaten, kan de “Adorazione” begonnen/voltooid zijn tussen 1470 en 1482. Er bestaat geen enkele schriftelijke bevestiging (zoals bijvoorbeeld een contract tussen del Lama en Botticelli) en ook Vasari zegt niets over de opdrachtgever, zodat de enige plausibele oplossing voor het probleem van de datering toch in de richting van de kapel van del Lama moet gezocht worden. Cruciaal daarbij is de vraag of de “Adorazione” al in de kapel stond, toen die (volgens Guasparre) zeker gereed was in maart 1478. Als dat inderdaad het geval was mogen alle latere dateringen vergeten worden, maar spijtig genoeg wordt het schilderij niet expliciet vermeld in het testament. Men kan zich natuurlijk afvragen of Guasparre de kapel als “gereed” kon beschouwd hebben zonder de aanwezigheid van het altaarstuk. Als dat echter niet het geval was kan de “Adorazione” eventueel nog in het begin van de jaren 80 voltooid zijn geworden.
Opmerking:
Rekening houdend met de stijlkenmerken (goed afgelijnde en elegante figuren die net als op een groepsportret allemaal goed zichtbaar zijn) en de theatrale compositie (Maria en het Kind staan hoger en centraal) behoort het paneel tot Botticelli’s oeuvre van de jaren 70. Zijn versies uit de jaren 80 zijn monumentaler, dynamischer en hebben een rijker kleurenpalet. In de jaren 90 heeft hij de klassieke compositie en de proportionele verhoudingen opgegeven en zijn de kleuren soberder geworden. In totaal heeft Botticelli wel 7 versies van dit onderwerp geschilderd.
JVL
(1) Na zijn 1ste huwelijk, dat kinderloos is gebleven, is Guasparre del Lama op 18 augustus 1480 (hij was toen 69) hertrouwd met Angelica di Leonardo Malefici. Aangezien hij al op 25 april 1481 (5 dagen na zijn 3de testament) overleden is, heeft hij zijn dochter Francesca, die enkele tijd later geboren is, nooit gezien. Op 27 april 1481 had zijn weduwe een akkoord gesloten met de prior van Santa Maria Novella in verband met het verdere onderhoud van de kapel.
Het patronaat van de kapel van de familie del Lama is pas in 1556 aan de familie Fedini overgedragen en in 1570 is het paneel naar het Palazzo Mondragone verhuist toen de kapel ontmanteld werd. In 1587 is het dan in het bezit van de Medici gekomen.
(2) Er zijn geen aanwijzingen van het Florentijnse Officio delle Pietre dure in dat verband. Dat overschilderen is wel gebeurd met een andere (onvoltooide) Aanbidding der Wijzen van Botticelli uit 1480/81 die bewaard wordt in de National Art Gallery van Washington. Er is daarbij ook olieverf gebruikt terwijl Botticelli enkel met tempera werkte.
Why there is still no agreement about the date of Botticelli’s “Adorazione dei Magi”
“L’Adorazione dei Magi” (the “Adoration of the Wise men”) is kept in Room 10-14 of the Uffizi (tempera on wood 134/110 cm) and has been the subject of discussion for years. It is generally believed that it was painted by Sandro Botticelli for the fraudulent banker Guasparre del Lama in 1475 (see fig.1).
Vasari mentions Botticelli as the author but does not mention a date. It is generally assumed that the work was painted in the early 70s because Guasparre di Zanobi del Lama, a banker who wanted to gain the favour of the Medici, is said to have commissioned Sandro to paint an altarpiece for his family chapel in the Santa Maria Novella on which a number of members of the Medici family were immortalized. The chapel was dedicated to the Epiphany (the visit of the Magi to the newborn Jesus) and was finished around 1475. Del Lama knew that this theme was close to the heart of the Medici and felt himself (Guasparre was referring to King Caspar) connected to the event.
In his 1st will of May 29, 1469, del Lama speaks of his intention of setting up a chapel in the church of Santa Maria Novella of which the construction likely started in 1470. The chapel must have been completed in the mid-70s and perhaps that was also the case with the “Adorazione” altarpiece.
Del Lama was convicted of fraud by the Arte di Cambio on January 31st 1476, as a result of which he fell into disgrace and therefore he must have had the painting made (or ordered) before that date. Generally the painting is dated 1475 but in the end it may have been a little earlier.
When del Lama mentions in his 2nd will of March 17, 1478, that his chapel had been completed (and if one concludes that this meant that the painting was on the altar) the date could then be postponed by a few years but that is unlikely given his deteriorated financial situation as a result of his conviction. If one does not take in account his poor financial situation, the dating could be postponed further to October 27, 1480, when Botticelli travelled to Rome at the invitation of Pope Sixtus IV to decorate the Sistine Chapel together with Cosimo Rosselli, Domenico Ghirlandaio and Pietro Perugino.
It is unlikely that Sandro would have painted the altarpiece during his stay in Rome or after his return in Florence in March 1482 since commissioner del Lama died in April 1481.
However it is also possible that the commission was already given in 1475 (or even earlier) but that the execution of the work dates from later. Perhaps an heir of Guasparre del Lama had the painting finished after Guasparre’s conviction (or death) to confirm the family’s alliance with the Medici.
According to Rab Hatfield, Guasparre’s heirs owned the chapel and the painting until 1556 (1).
If one does not accept that Guasparre del Lama was the commissioner of the “Adorazione” other data can be put forward.
Bernard Gallagher has a point when he writes that the presence of the painting in del Lama’s chapel does not necessarily means that he was also the commissioner. He is convinced that the work is a clear reference to the Pazzi attack of April 1478, in which Giuliano de' Medici was killed, and he therefore dates the painting to the early 80s (see art. Are the murderers of Giuliano de’ Medici on the “Adorazione”?). If Botticelli, according this author, was inspired by Leonardo da Vinci’s (unfinished) “Adorazione”, his version dates from the middle of the year 1481. Gallagher also does not rule out the possibility that Sandro finished the work after his return from Rome in 1482. But if del Lama was not the commissioner the question remains who was?
Maike Vogt-Lüerssen has a completely different view of the matter: she believes that Giovanni il Popolano (the youngest son of Pierfrancesco de' Medici il Vecchio) had the work painted between 1492 and 1495 and that his nephew Pierfrancesco il Giovane had it modified in 1513. This must then have been done by Botticelli's workshop, since Sandro himself had already died in 1510. But since there are no technical reports available to show that Botticelli's "Adorazione dei Magi" was overpainted, this theory is difficult to accept (2).
Conclusion:
The fact that the exact dating of a work of art can be of great importance is obvious. There is only one month between Guasparre’s 2nd will (March 17, 1478) and the Pazzi-attack (April 26, 1478). So when the work would have been finished and placed in the chapel before the attack (which del Lama suggests in his will) there can be no question of murderers in the painting.
Leaving aside the dating by Maike Vogt, the “Adorazione” may have been commissioned, started or completed between 1470 and 1482. There is no contract between del Lama and Botticelli available and Vasari is silent about the commissioner. So the only plausible solution to the dating problem must be sought in connection with the del Lama’s chapel. Crucial to this is the question whether the “Adorazione” was already in the chapel when it was (according to Guasparre) completed in March 1478. If that was indeed the case all later dates may be forgotten, but unfortunately the painting was not explicitly mentioned in the will. One may of course wonder whether del Lama could have considered the chapel “finished” without the presence of the altarpiece. However if this was not the case, the painting could eventually have been completed in the early 80s.
Addition:
Taking into account the stylistic characteristics (well-defined and elegant figures that are all clearly visible) and the theatrical composition (Mary and the Child are in the centre), the work belongs to the 70s. Botticelli's versions from the 80s are more monumental, dynamic and have a richer colour palette. In the 90s he abandoned the classical composition and proportions and the colours became more sober. In total, Botticelli painted as many as 7 versions of this subject.
(1) After his 1st marriage, which remained childless, Guasparre was remarried on August 18, 1480 (he was 69 at the time) to Angelica di Leonardo Malefici. Since he died on April 25, 1481(5 days after his 3rd will) he never saw his daughter Francesca, who was born a few days later. On April 27, 1481 his widow had concluded an agreement with the prior of Santa Maria Novella regarding the further patronage of the chapel.
The patronage of the del Lama chapel was transferred to the Fedini family in 1556 and it was not until 1570 that the panel was moved to the Palazzo Mondragone when the chapel was dismantled. In 1587 it came into the possession of the Medici.
(2) There are no indications from the Florentine Officio delle Pietre dure in this regard. But another (unfinished) Adoration of the Magi by Botticelli from 1480/81 (National Gallery of Art in Washington) was indeed overpainted. Oil paint was used while Botticelli only worked with tempera.
Literatuur:
Capretti, E. L’Adorazione dei Magi di Sandro Botticelli agli Uffizi.
In: ArtsLife, 2015.
Deimling, B. Sandro Botticelli (Taschen). Keulen, 1996.
Gallagher, B. Botticelli’s Uffizi Adoration of the Magi
Hatfield, R. Botticelli’s Uffizi Adoration. Princeton, 1976.
Parenti, D & Righi, N. Sandro Botticelli. Adorazione dei Magi (Arte.it 2024).
Ulmann, H. Sandro Botticelli. München, 1893.
Van Laerhoven, J. Florentijnse wandelingen, dl.III (Botticelli). Kermt, 2021.
zie art. Moord in de kathedraal
zie art. Staan de moordenaars van Giuliano de’ Medici op
Botticelli’s “Adorazione”?
zie art. Het ontstaan van de Medici-tak der Popolani.
Vasari, G. Le Vite de' Più Eccellenti Pittori, Scultori,
e Architettori da Cimabue insino a' Tempi Nostri. Firenze, 1550.
Vogt-Lüerssen, M. The Medici – kleio.org